Cholesterol

Cholesterol. Er wordt veel over geschreven en gezegd. Maar wat is cholesterol nu eigenlijk? En wat is er zo slecht aan? In dit artikel hoop ik jullie iets meer duidelijkheid te kunnen geven.

Wat is cholesterol?

Cholesterol is een vet-achtige stof die ons lichaam zelf aanmaakt én wat we binnen krijgen via voeding. Cholesterol is niet per definitie slecht voor ons, het heeft wel degelijk functies!

Zo hebben we cholesterol nodig bij de aanmaak van hormonen zoals testosteron, oestrogeen, progesteron, cortisol. In een later artikel zal ik uitleggen wat de functies zijn van hormonen, maar neem van mij aan: je wilt niet zonder 😉

Cholesterol is een belangrijke stof bij de aanmaak van myeline. Mye-wat?!
Okee, een korte biologieles. In de zenuwcel (het grootste deel zenuwcellen komen voor in de hersenen en het ruggenmerg: het centrale zenuwstelsel) komt informatie binnen. Om deze informatie te verwerken zal het overgedragen moeten worden naar volgende zenuwcellen. Dit loopt via de axon naar de axon uiteindes, alwaar de informatie naar de volgende zenuwcel wordt gebracht. Myeline is een vetlaagje dat zich veelal rondom de axon van een zenuwcel bevindt. Dit vetlaagje zorgt ervoor dat de informatie goed geïsoleerd vervoerd wordt. Bij het ontbreken van myeline rondom de axon is de kans groot dat je informatie verliest. Dit is het geval bij ziektes als MS en ALS.

We hebben cholesterol ook nodig om beschadigde cellen te kunnen herstellen.

Tot slot, maar zeker niet onbelangrijk, is cholesterol een belangrijke beschermer tegen bacteriën, virussen en toxines.

Waarom hoor je dan toch zo vaak dat een hoog cholesterol slecht voor je is?

Er bestaan twee soorten cholesterol: HDL en LDL.
De LDL is de gevaarlijke gluiperd. Dat is het slechte cholesterol waar je over hoort. LDL vervoert cholesterol van de lever door het lichaam via onze aderen. Wanneer aderen beschadigt zijn blijft hier makkelijk plaque achter, waardoor de aderen verstopt kunnen raken met alle gevolgen van dien. We hebben dit cholesterol dus wel nodig, maar met mate. Je lijft regelt dit zelf. Je hoeft het niet aan te vullen met slechte voeding als frikandellen, kant-en-klaar maaltijden en dergelijke 😉

HDL voert juist overtollig cholesterol af naar de lever, om daar afgebroken te worden. Dit is de good guy. De werking van deze twee soorten is dus tegenovergesteld.

Het lichaam maakt van zichzelf beide soorten cholesterol aan. De rest regelen wij met bewegen, streven naar een gezond lichaamsgewicht én: gezonde voeding! Mocht je cholesterol aan de hoge kant zijn, is het dus zinnig om eens kritisch naar je voeding te kijken. Krijg jij genoeg ‘gezonde cholesterol’ binnen?

Hieronder tref je een lijstje met paleo-proof voedingsmiddelen die je kunnen helpen om je HDL cholesterol te verhogen en hiermee je algemene cholesterol naar beneden te krijgen.

  • Hoera! Het is officieel aangetoond: >70% chocolade werkt cholesterolverlagend! Dit komt door de hoeveelheid antioxidanten in cacao.
  • Thee. Drink het liefst groene thee (dit is gemaakt van ongefermenteerde theeblaadjes), maar ook andere theesoorten bevatten antioxidanten die je kunnen helpen om je cholesterolniveau te verlagen. Drink per dag maximaal vier kopjes thee. Kun je geen genoeg krijgen van thee en wil je meer? Stap dan over op kruidenthee. Officieel is dit niet echt thee omdat er geen theebladeren in zijn verwerkt. Maar het is wel lekker én het bevat geen cafeïne.
  • Spinazie. Dit vervormt cholesterol uit voeding, waardoor het niet meer wordt opgenomen als zijnde cholesterol. Je totaal cholesterol daalt na het eten van spinazie.
  • Vette vis is een mooie leverancier van omega 3 vetzuren, wat goed is voor je huid, je hart, aderen en hersenen. Je boost met vette vis je HDL cholesterol. Ben je echt geen visliefhebber? Gebruik dan visolie supplementen. Deze verlagen je LDL cholesterol.
  • Verschillende oliën zijn rijk aan HDL cholesterol. Met name extra virgin olijfolie, walnootolie en macadamia olie. Goed om in te bakken, maar ook als basis voor een lekkere saladedressing. Hoe zit het dan met kokosolie? Daar wordt nog hevig over gediscussieerd. Waar men het wel over eens is, is het feit dat kokosolie een hoop goede stoffen bevat en het dus zeker een verrijking is voor je lichaam. Ik adviseer om het gebruik van kokosolie om in te bakken, af te wisselen met olijfolie en/of ghee.
  • Noten zijn goede cholesterolverlagers! Met name walnoten, pecannoten en macadamianoten staan hier om bekend.
  • Appelciderazijn (ACA) wordt in de ayurvedische geneeswijze regelmatig voorgeschreven om het cholesterol te verlagen. Je kunt dit verwerken in een saladedressing, een smoothie of drink in de ochtend een theelepel ACA gemengd in een groot glas water. In dat laatste geval zou ik wel adviseren om te drinken met een rietje (net zoals citroensap in water), ter bescherming van je tandglazuur.

Tot slot wil ik jullie wijzen op het belang van bewegen om een juist cholesterolniveau te verkrijgen. Dit wordt gauw vergeten, omdat men denkt “het met voeding wel te kunnen regelen”. Door regelmatig te bewegen stijgt het HDL cholesterol. Daarbij komt regelmatig bewegen ten goede aan het bereiken van een gezond lichaamsgewicht, wat er op diens beurt weer voor zorgt dat het stofwisselingsproces optimaal werkt.

Daarbij zorgt beweging voor ontspanning. Dit heb je nodig om stress te voorkomen. Stress kan er voor zorgen dat je aderen op den duur beschadigd raken. Zoals je eerder hebt kunnen lezen blijft hier plaque in hangen -> ontstekingsreacties! Als reactie op die ontstekingen stuurt je lichaam een seintje naar de lever om meer LDL cholesterol aan te maken, zodat dit de ontsteking de deur uit kan werken én de cellen kan herstellen. Maar eigenlijk is dit niet wat je wilt, zeker niet wanneer je al een hoog cholesterolgehalte hebt.

Zoals je ziet hangt alles met elkaar samen. Zorg goed voor je lijf!

 

One Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *