Bataten

Bataten komen regelmatig voor in paleo-recepten. Maar waarom en wat is het nou precies?

De bataat wordt ook wel een zoete aardappel genoemd. Best gek, want eigenlijk is de bataat een knolvormige wortel en geen aardappel. De meest voorkomende bataten zijn de bruine/oud-roze/rode schil met oranje binnenkant. Maar er zijn bijvoorbeeld ook bataten te koop met een paarse schil en witte of gele binnenkant.

Net als de bekende worteltjes zijn bataten rijk aan het antioxidant bètacaroteen. Deze zorgen voor de aanmaak van vitamine A. Daarnaast is bètacaroteen een beschermer van de huid tegen UV schade. Wist je dat als je teveel bètacaroteen binnen krijgt, je huid licht oranje kan verkleuren?! Gelukkig kan dat verder geen kwaad.

De bataat bevat veel voedingsvezels, waardoor de verbranding van de aanwezige (complexe) koolhydraten wordt vertraagd. Dit is erg fijn, want het zorg er voor dat je langer een vol gevoel houdt én je energie behoud je langer. Het duurt immers ook langer om te verbranden.

Wanneer je de bataten schilt en vervolgens kookt hebben ze een lage glycemische index, in tegenstelling tot de Hollandse aardappel. Het voordeel van een lage glycemische index is dat je bloedsuikerspiegel minder piekt. En waar minder pieken zijn, zijn ook minder dalen 😉 Oftewel: lukt het jou om zo min mogelijk te pieken? Dan heb je ook minder/geen last van after-dinner dips of snaai momenten. Overigens is die lage glycemische index ook gunstig voor diabetes (type 2) patiënten. Hierdoor is hun suikerspiegel beter te reguleren.
Let wel op: de lage glycemische index geldt alleen bij koken! Zodra je de zoete aardappel bijvoorbeeld inzet als ‘frietjes’ uit de oven stijgt de glycemische index naar gelijke waarde als van de Hollandse pieper en ontstaat dus toch een piek in je bloedsuikerspiegel.

Een bataat bevat hoe dan ook koolhydraten en wil je wat afvallen, dan is het geen aanrader deze jongens vaker dan twee keer per week op je menu te zetten. Voor fanatieke sporters kan het minder kwaad, maar ook dan zou ik maximaal drie keer per week aanhouden.

Wil je ze toch eens proberen, probeer dan eens één van deze recepten.
Andijviestamppot
Tomatensoep met ballen
Tandoori salade met zoete aardappel (paleorecepten.nl.)

Tot slot kun je met bataten vele kanten op: stampen, koken, bakken, roosteren, grillen, poffen en zelfs rauw door de salade zijn prima opties met deze powerknol.

bataten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *